Hulp bij inloggen     winkelwagen
Blogs mbo ThiemeMeulenhoff

Blogs Voor het mbo

Innovatie in het onderwijs

'Podcasts maken onderwijs interessanter'

Hoe houd je studenten gemotiveerd – ook in coronatijd? Door nieuwe, originele en aansprekende manieren te zoeken om les te geven, zeggen Harold Meulendijks en Renske van Berlo. Zo ontwikkelden de twee docenten op ROC Ter AA zelf een podcast over Ontwikkelingspsychologie. ‘Studenten én collega’s zijn enthousiast.’
ThiemeMeulenhoff

Renske: ‘Vanwege de lockdown moesten we het vak Ontwikkelingspsychologie online geven. Harold aan zijn klas, ik aan de mijne. Maar hoe konden we dat het beste doen? Live voor de webcam een les volpraten? Een PowerPoint inspreken? Te statisch en suf, vonden we. Toen kwam Harold met het idee van een wekelijkse podcast.’

De brainstorm

Harold: ‘Ik was kort daarvoor zelf uitgenodigd voor een podcast over innovatie in de zorg. Hartstikke leuk om aan mee te doen. Ik dacht toen: “Misschien moet ik zelf ook eens een podcast maken, maar dan gericht op onderwijs.” In de brainstorm met Renske over Onderwijspsychologie kwam die gedachte weer op.’
Renske:
‘We hebben het idee samen uitgewerkt. Zo kozen we ervoor om over elke levensfase in de Ontwikkelingspsychologie een aflevering te maken. En om voor iedere fase een apart beginmuziekje te gebruiken. Ook besloten we de podcast speels te houden: we lezen niet voor, maar gaan gewoon twintig minuten met elkaar in gesprek.’
Harold: ‘Natuurlijk behandelen we in die twintig minuten alle stof die studenten over een levensfase moeten weten. Onze leidraad is een PowerPoint, die onze studenten ook krijgen. Maar we volgen dat document heel informeel; we maken grapjes, stellen elkaar vragen, delen persoonlijke ervaringen. Die luchtigheid maakt de les aantrekkelijker.’

De voordelen

Renske: ‘Deze vorm van onderwijs is origineel. Dat maakt studenten nieuwsgierig. Podcasts sluiten ook aan bij hun belevingswereld: veel van hen luisteren geregeld naar podcasts. En doordat de lessen naast informatief ook persoonlijk, grappig en relatief kort zijn, houden studenten de aandacht er een stuk makkelijker bij.’  
Harold: ‘Zij kunnen de podcast bovendien luisteren waar en wanneer ze maar willen. Ze hoeven er niet voor achter de computer te zitten, maar kunnen er ook mee naar buiten. En hebben ze iets niet helemaal goed gehoord? Dan kunnen ze dat fragment – of de hele podcast – opnieuw beluisteren.’
Renske: ‘Die vrijheid vereist wel eigen verantwoordelijkheid en zelfstandigheid. Studenten moeten de podcast uit zichzelf beluisteren. Maar bij ons op mbo-niveau 4 blijkt dat geen enkel probleem. Ook omdat ze na zoveel maanden online onderwijs al behoorlijk gewend zijn aan zelfstandiger leren.’

De ontvangst

Renske: ‘Onze podcasts zijn echt aangeslagen. Door alle voordelen die we zojuist noemden. Maar ook, denk ik, omdat ons enthousiasme aanstekelijk is. Net als onze interactie en verhalen; die maken de podcast interessanter – en daarmee ons onderwijs. Bovendien: studenten waarderen onze spontaniteit en improvisaties.’
Harold: ‘Er gaat namelijk wel eens iets mis. Laatst kwam er bijvoorbeeld tijdens een opname opeens een collega binnen. Die betrokken we er toen maar gewoon bij. Zij was net terug van zwangerschapsverlof, dus vroegen we haar hoe zij de baby-ontwikkelfase van haar kind ervoer. Ze deed meteen mee met het gesprek.’
Renske: ‘Studenten luisteren overigens niet alleen de podcast. Ze maken ook de opdrachten die erbij horen om de stof nog beter te begrijpen. Die combinatie vergroot de impact van de les. Veel studenten maken bovendien gebruik van ons wekelijkse online vragenuur. Daarin kunnen ze verdieping vinden. Dat uurtje is niet verplicht, maar wordt over het algemeen goed bezocht.’

De toekomst

Harold: ‘Meerdere collega’s hebben inmiddels bij me aangeklopt voor tips om óók een podcast te maken. Hopelijk volgen er meer en worden onze leidinggevenden net zo enthousiast. Dan kunnen we wellicht zelfs goede opnameapparatuur krijgen. Renske en ik nemen onze podcasts nu nog gewoon op met een mobieltje.’
Renske: ‘Ik hoop eveneens dat onze collega-docenten steeds vaker zullen aankloppen. Al denk ik niet dat elk vak per se een podcast moet hebben. Ten eerste omdat deze vorm studenten dan al snel gaat vervelen. En ten tweede omdat niet elk vak zich er misschien even goed voor leent.’
Harold: ‘Dat is waar. Soms vereist een vak bijvoorbeeld meer interactie met studenten dan een podcast kan bieden. Of zijn er – zoals bij rekenen – niet zo snel anekdotes bij te verzinnen waar zij zich mee kunnen identificeren. Dan kun je beter andere nieuwe vormen bedenken. En ik hoop dat docenten dat ook proberen: meer innovatie maakt onderwijs sterker.’  

Meer over podcasts

 

Renske van Berlo studeerde in 2017 af als Docent Omgangskunde aan de Fontys Hogeschool. Na haar stage op ROC Ter AA werd ze er docent. Ze geeft binnen Zorg en Welzijn les in sociale vakken, zoals communicatie, burgerschap en ontwikkelingspsychologie. Ook is ze SLB’er en volgt ze een master Leren en Innoveren.

 

 

 

Harold Meulendijks studeerde in 2000 af aan het Brabants Conservatorium. Datzelfde jaar werd hij Docent Muziek op ROC Ter AA. Tegenwoordig richt hij zich hier echter vooral op Projectonderwijs, (Ontwikkelings)psychologie en Studieloopbaanbegeleiding. Ook is hij docent Expressief Talent, een keuzedeel waarin studenten creativiteit en innovatie leren inzetten in studie en werk.

Ontvang automatisch een berichtje als er nieuwe blogs of lesbrieven online staan!

Aanmelden voor de nieuwsbrief

Altijd als eerste de nieuwste in je inbox?