Hulp bij inloggen     winkelwagen
Blogs mbo ThiemeMeulenhoff

Blogs Voor het mbo

Innovatie in het onderwijs

'Ik kan nu een les volgen terwijl ik de hond uitlaat'

Ze is halverwege haar mbo-opleiding Verpleegkundige op ROC Ter AA. Maar haar plezier in de studie neemt af. En daarmee ook haar overtuiging dat ze echt de zorg in wil. Hoe komt dat? Kaya Beekman (18): ‘Ik vind mijn lessen echt een stuk minder leuk in coronatijd. Al zijn er wel uitzonderingen. Zo maken twee docenten nu podcasts over Ontwikkelingspsychologie.’
Kaya Beekman

De studie en de toekomst

‘Hoe ik erop kwam deze studie te doen? Mijn moeder werkt in de zorg en mijn oudere zus was al aan dezelfde opleiding begonnen. Ik vind het vak ook wel bij mijzelf passen: het samenwerken voor mensen, persoonlijk contact maken met patiënten, hen helpen. Daarnaast vind ik ziektebeelden heel interessant. Het is leuk te ontdekken welke ziektes er allemaal zijn, hoe die ontstaan en hoe je daar als verpleegkundige het best mee om kunt gaan.
Het minst leuke van mijn studie is dat ik nu, door corona, veel thuis zit. We doen niet of nauwelijks meer iets in de praktijk. Ik weet natuurlijk wel dat dit tijdelijk is. Maar hoe lang “tijdelijk” is, weet niemand. En het maakt wel dat ik minder plezier heb in deze opleiding. Ik begin zelfs te overwegen wat anders te doen. Want er zijn ook ándere dingen die ik leuk vind. Kleren, fotograferen, foto’s maken ván kleren. Kan ik daar niet iets mee?
Ik ben er nog niet uit. Voorlopig blijf ik maar gewoon deze opleiding volgen. En ga ik ervan uit dat ik de studie afrond. Daarna zou ik eerst een tijdje in verschillende types zorg willen werken. Gewoon om te kijken wat er bij me past. Op basis van mijn stages vind ik gehandicapten- en ouderenzorg nu het leukst, het meest uitdagend. Maar er zijn nog zoveel andere soorten. Wie weet is er wel een type zorg waar ik meer plezier in heb.’

Het virus en het onderwijs

‘Docenten vragen hier best veel zelfstandigheid van je. Al vanaf het begin. Zij geven vooral uitleg, verder moet je bijna alles alleen doen. Ik vind het belangrijk om dat te kunnen – ook voor later. En ik ben daar inmiddels goed in. Maar ik vond het eerst wel wennen zoveel eigen verantwoordelijkheid te hebben. Je krijgt er ook niet echt begeleiding in. Ik niet tenminste. Dat was misschien wel goed geweest, zeker in het eerste jaar.
Nu in coronatijd wordt er nog meer zelfstandigheid van je verwacht. Ook om jezelf te motiveren. De lessen zijn online. En waar docenten in de klas nog verhalen vertelden aan de hand van een PowerPoint, lezen de meesten die PowerPoint nu gewoon op – soms heel lang. Tussendoor vragen stellen is ook een stuk lastiger; er is veel minder interactie. Dat alles maakt lessen behoorlijk saai.
Ik merk ook dat ik thuis sneller afgeleid ben. Ik heb wel een eigen kamer, gelukkig, maar dat is geen lesomgeving. En dat is er ook niet zo snel van te maken. Ik heb er nu eenmaal veel privédingen liggen en ik heb geen bureau. Als ik les heb, volg ik die op bed. Dat geldt voor veel meer mensen, trouwens. Ik denk dat de meeste studenten door het gebrek aan een echte leerplek een stuk minder uit hun opleiding halen.’

De podcast en de impact

‘Tussen al die eentonige lessen kwamen twee docenten opeens met iets nieuws. Voor Ontwikkelingspsychologie begonnen zij een serie podcasts; één aflevering voor elke psychologische ontwikkelfase, zoals de kleutertijd of de adolescentie. Die afleveringen kunnen we downloaden en luisteren waar en wanneer we willen. Ook buiten, tijdens het uitlaten van de hond of zo. Superfijn.
Nog fijner: de podcastafleveringen vóélen niet echt als lessen. De docenten gaan gewoon met elkaar in gesprek. Ze geven wel telkens een stukje theorie, op basis van een PowerPoint die wij ook krijgen. Maar ze stellen elkaar vooral vragen en delen hun eigen ervaringen. Daardoor wordt het veel persoonlijker en spontaner dan normale lessen. Grappiger en een stuk leuker om naar te luisteren.
Ik denk dat podcasts ook geschikt kunnen zijn voor andere vakken. Zeker degene waarbij de docent nuttige verhalen kan vertellen, dus eerder geschiedenis dan wiskunde. Laat mensen met elkaar in gesprek gaan, maak de podcast niet langer dan twintig minuten en stem de inhoud goed af op bijbehorende werkopdrachten. Dan heb je de grootste impact. Met innovaties als deze help je studenten de coronatijd door!’

Meer weten?

Benieuwd naar de podcasts als lesvorm? Lees ons interview met de makers van de podcast Ontwikkelingspsychologie. Of vraag de link naar de podcast over adolescentie aan.

Ontvang automatisch een berichtje als er nieuwe blogs of lesbrieven online staan!

Aanmelden voor de nieuwsbrief

Altijd als eerste de nieuwste in je inbox?