Hulp bij inloggen     winkelwagen
Blogs mbo ThiemeMeulenhoff

Blogs Voor het mbo

'We kijken én luisteren naar het bedrijfsleven'

Nog niet zo lang geleden had hij zelf een baan bij een technisch bedrijf. Maar het leek hem leuker studenten op te leiden voor zo’n baan. Dus liet Marijn Jansen zich omscholen. Sinds twee jaar is hij docent aan de mbo-opleiding Future Engineering van het Koning Willem I College. ‘We zorgen op allerlei manieren dat onze opleiding aansluit op de wensen van werkgevers’, vertelt hij in deze blog.
Marijn Jansen, docent techniek Koning Willem I College

1. Projectgestuurd werken

Onze studenten worden klaargestoomd voor technische bedrijven. Daar is projectmatig werken vaak de normaalste zaak van de wereld. Dus richten wij ons onderwijs sinds kort ook zo in. Elke student krijgt gedurende het jaar een serie opdrachten die hij individueel moet uitvoeren. Voor elk van deze projecten – zoals het maken van een lamp – krijgt hij circa 10 weken. De vakken die hij in deze periode volgt reiken hem de kennis en skills aan om zijn project op tijd tot een goed einde te brengen. Als docenten sluiten wij onze lessen dus aan op het product waaraan onze studenten op dat moment werken. En doordat zij de relevantie van deze lessen direct zien, vinden ze school een stuk leuker.  

2. Zelfstandigheid tonen

Vroeger moest je hier als student in dezelfde snelheid en dezelfde volgorde door de lesstof als je klasgenoten. Was er een onderdeel dat je al beheerste – bijvoorbeeld omdat je thuis op de boerderij al van jongs af aan van alles aan elkaar laste en precies wist hoe je welke machines moest gebruiken? Dan kon je dat onderdeel niet skippen. Nu kan dat wel. Je krijgt veel meer vrijheid in wat je wanneer leert en in welk tempo. Je kunt je projecten en zelfs je opleiding in driekwart van de tijd doen. Als je maar laat zien dat je de juiste kennis en skills hebt. We verwachten dus ook een flinke mate van zelfinzicht en eigen verantwoordelijkheid. Precies het soort zelfstandigheid waarvoor je waardering krijgt in het bedrijfsleven.

3. Up-to-date skills hebben

Onderwijs loopt altijd een beetje achter op het bedrijfsleven. Maar op onze school proberen we wel de technologie in huis te hebben die in het veld gebruikt wordt. We hebben het aantal 3D-printers hier bijvoorbeeld laatst nog verdubbeld naar tien. Daar oefenen studenten nu standaard mee – net als met lasersnij-apparaten en robotarmen. Sommige collega’s maken zich zorgen dat studenten te weinig leren om met hun handen te werken; dat ze er te zeer aan gewend raken hun idee in te voeren in de computer en dat een machine vervolgens het werk doet. Maar van stagebedrijven hebben we deze klacht nog niet gehad.

4. Goede feedback ophalen

We leren onze studenten doelgroepsgericht te denken, open te staan voor kritiek en hiervan te leren. Daar geven we zelf het goede voorbeeld in. Onze opleiding organiseert bijvoorbeeld bijeenkomsten waarin we feedback vragen van bedrijven die geregeld stagiairs van ons afnemen. Tot nog toe horen we niet van hen dat het onze studenten ontbreekt aan kennis of skills. Maar als we ooit wel structureel zulke signalen krijgen, grijpen we meteen in; dan verwerken we die kennis en skills in ons curriculum. We staan open voor alle feedback, ook als we die op andere wijze krijgen. Zo was er laatst een gastdocent van techbedrijf ASML die ons heel nuttige tips gaf om onze projecten soepeler te laten verlopen. Dankzij hem kunnen we onze studenten nog beter klaarstomen voor hun toekomst.

Verder lezen

Zie wat Marijn vertelt over het gebruik van TouchTech, de nieuwe ThiemeMeulenhoff-methode voor technische mbo-opleidingen. En ontdek wat andere docenten vertellen over hún manier om hun vakgebied over te brengen.

Ontvang automatisch een berichtje als er nieuwe blogs of lesbrieven online staan!

Aanmelden voor de nieuwsbrief

Altijd als eerste de nieuwste in je inbox?