Lock Digitale leeromgeving winkelwagen
Blogs mbo ThiemeMeulenhoff

Blogs Voor het mbo

Digitaal onderwijs: wat scholen willen

Het ene ROC is het andere niet. Waarom men kiest voor deels of juist volledig digitaal onderwijs verschilt per regio, per school en per opleiding. ‘Maar sommige redenen komen vaker terug dan andere’, zegt Monique Valkenberg. De portfoliomanager van ThiemeMeulenhoff geeft vier voorbeelden. 
Monique Valkenberg

1: Scholen willen focus op individuele begeleiding

‘Steeds meer scholen bieden gepersonaliseerd onderwijs aan. Dit gaat sterk uit van verschillen tussen individuele studenten, zowel qua leervraag als manier van leren. Iedereen in de klas tegelijk lesgeven is er minder bij; de docent is vooral een coach die individuen of kleine groepjes begeleidt. Onze online omgeving eDition past bij dit type onderwijs: het laat studenten heel makkelijk op eigen niveau en tempo aan opdrachten werken. Ze kunnen een persoonlijke leerroute doorlopen, samengesteld door of met hun docent. En ze hoeven niet te wachten op de feedback van deze docent: ze krijgen die feedback direct via eDition. Ook krijgen ze meteen inzicht in hun resultaten en voortgang.’

2: Scholen willen het docenten makkelijker maken

‘In eDition kunnen docenten bij gesloten opdrachten de resultaten zien, plus het aantal pogingen die een student nodig had voor het goede antwoord. Bij open opdrachten kunnen ze zowel de antwoorden zien als de score die de student zichzelf op basis van een antwoordmodel gegeven heeft. Heeft de student nog een zelftoets gemaakt of een checklist ingevuld om te kijken of hij de stof beheerst? Ook daarbij kan de docent meekijken. Met al deze informatie is het makkelijker om te bepalen welk soort begeleiding studenten nodig hebben. En of dit het beste individueel, in groepjes of klassikaal kan. Voor steeds meer vakken biedt ThiemeMeulenhoff bovendien een tool om lesmodules online te “arrangeren”. Docenten kunnen zo de online leereenheden en opdrachten klaarzetten waar ze hun studenten voor een bepaald project of in een specifieke periode aan wil laten werken.’

3: Scholen willen praktijkgerichte studenten helpen

‘Op veel mbo-scholen krijgen studenten niet alleen onze opdrachten, maar ook onze theorie digitaal. Dat is heel handig – zeker voor studenten die hybride onderwijs volgen. Want juist als je veel in de praktijk leert en je loopt in die praktijk op tegen een vraagstuk, dan wil je daar ter plekke een antwoord op kunnen vinden. Via eDition op je telefoon, tablet of computer beschik je over alle theorie waar je anders meerdere boeken voor mee moet slepen. In het overzicht van eDition vind je snel per vak de juiste theorie. En wil je een lange tekst lezen? Dan kun je in eDition precies zien waar je gebleven bent. Handig voor studenten die snel afgeleid raken bij het lezen en daardoor de draad kwijtraken.’

4: Scholen willen een koppeling tussen platformen

‘Veel opleidingen hebben een eigen digitale leeromgeving. Daar vinden studenten bijvoorbeeld een leerplanning. Docenten kunnen in deze planning hyperlinkjes zetten naar de juiste theorie en opdrachten in eDition. Hierdoor verloopt de overgang van het ene naar het andere platform heel soepel. En werken scholen met Microsoft Teams? Dan kunnen ze daar via een speciale app onze hele eDition-structuur en -inhoud aan koppelen (zie kader). Het liefst willen docenten en studenten het gevoel hebben in één omgeving te werken. Wij ontwikkelen daar bij ThiemeMeulenhoff voortdurend nieuwe mogelijkheden voor.’