Hulp bij inloggen     winkelwagen
Blogs mbo ThiemeMeulenhoff

Blogs Voor het mbo

Blended leren in de praktijk

'Er is heel veel mogelijk'

‘Toen ik hier docent werd, hadden studenten alleen gedrukte theorie- en werkboeken. Maar sinds een jaar of twee werken we meer en meer in de online omgeving van ThiemeMeulenhoff.’ Hoe dat in z’n werk gaat en bevalt? Sharona Nijzink, docente Verpleegkunde bij de Landstede Groep, praat erover met ThiemeMeulenhoff-accountmanager Hrach Vardanjan.
Sharona en Hrach

Hrach: ‘Accountmanagers als ik ondersteunen mbo-scholen bij het kiezen en inzetten van goed lesmateriaal. We peilen hun behoeftes, geven advies en trainen ze in de toepassing van onze methodes. Daarbij kom ik best veel verschillende soorten docenten tegen. Van mensen die een voorkeur hebben voor een traditionele, klassikale manier van lesgeven, tot docenten die studenten juist zoveel mogelijk individueel willen begeleiden. Wat voor docent ben jij?’

Sharona: ‘Ik geniet er erg van om een klas voor me te hebben. En ik houd van groepswerkvormen. Ik vind het bijvoorbeeld heel leuk om quiztools te gebruiken – ook die van ThiemeMeulenhoff. Spelletjes werken goed in de klas; studenten vinden een beetje competitie superleuk. Tegelijkertijd geniet ik er ook van om studenten een-op-een te begeleiden; om stof die moeilijk doordringt net zo lang uit te leggen totdat hij of zij het begrijpt.’

Hrach: ‘Vond je het lastig om opeens niet meer voor de klas te staan toen corona uitbrak? Of was het eigenlijk net zo makkelijk om je studenten online les te geven?’

Sharona: ‘Als ik heel eerlijk ben, vind ik het wel leuker om studenten live les te geven in een lokaal. Maar ik vond het ook een interessante uitdaging om het eens anders te doen, videochattend met de klas via Microsoft Teams. Hoe kon ik nú ieders aandacht vasthouden en de materie overbrengen? Ik ben in mijn PowerPoint-presentaties bijvoorbeeld steeds meer filmpjes en plaatjes gaan gebruiken. Dat werkt goed. Veel van mijn studenten zijn meer van het horen en zien dan van het lezen. Dit soort tips wissel ik trouwens ook uit met collega’s. In Microsoft Teams heeft onze school daar een apart “digitaal klaslokaal” voor. Hier kunnen docenten ook webinars volgen. Al met al denk ik dat lesgeven niet per se makkelijker is geworden, maar dat we het goed opgepakt hebben. Hoe is dat bij andere mbo-scholen gegaan?’

Hrach: ‘De meeste scholen zijn snel gewend geraakt aan digitaal onderwijs. Ook degene die tot corona terughoudend waren over digitale methodes, bijvoorbeeld omdat ze bang waren dat studenten online te veel afgeleid zouden worden of omdat de school-WiFi niet sterk genoeg zou zijn.’

Sharona:
‘Jullie hebben scholen in de eerste drie coronamaanden ook gratis toegang gegeven tot jullie online materiaal, toch?’

Hrach: ‘Ja, we verstrekten vijftien- à twintigduizend licenties. Aan studenten van klanten én niet-klanten. Natuurlijk hoopten we dat scholen enthousiast zouden worden over ons online materiaal, maar we gaven het onvoorwaardelijk cadeau. Ze zaten dus niet aan ons vast toen deze actie stopte. Ons doel was simpel: hen helpen om in deze crisistijd zo snel mogelijk goed online onderwijs op te tuigen.’

Sharona: ‘Zag je ook vóór corona al dat meer scholen online onderwijs omarmden?’

Hrach: ‘Ja, dat was ook toen al een duidelijke trend. Zo’n 80 procent van de scholen die ik ondersteun, werkt inmiddels volledig of deels digitaal. Vooral de groei naar deels digitaal onderwijs is opvallend: het “blended leren”.’

Sharona: ‘Daar geeft onze opleiding ook de voorkeur aan. We gebruiken jullie digitale leeromgeving eDition vooral voor jullie werkopdrachten. Voor de theorie houden we liever vast aan jullie gedrukte boeken én het materiaal dat we als docenten zelf ontwikkelen. Studenten vinden het fijner om van papier te leren, om daarop te kunnen aanstrepen, om in boeken te bladeren. Althans, de meeste studenten. Voor degenen met dyslexie, bijvoorbeeld, heeft jullie online theoriemateriaal iets heel aantrekkelijks: een voorleesfunctie. Dat zou best eens een reden kunnen worden om dat materiaal in de toekomst ook op onze boekenlijst te zetten.’

Hrach: ‘Voor werkopdrachten gebruiken jullie dus helemaal geen gedrukte boeken meer?’

Sharona: ‘Nee, een student koopt daarvoor aan het begin van het schooljaar de eDition-licentie. Op de startpagina van onze school kunnen ze met één klik bij die licentie komen en zich aanmelden. Voor elk vak kan de lesgevende docent een groep aanmaken, daar studenten aan toevoegen en waar nodig ook andere docenten – of die nu hetzelfde vak geven of niet. De groepsaanmaker en de toegevoegde docenten kunnen vervolgens precies zien welke student welke opdrachten maakt en hoe hij daarop scoort. Zo houden ze in de gaten waar de studenten staan qua niveau en vooruitgang. En waar bijsturing handig is.’

Hrach:
‘Dan gebruik je eDition precies zoals wij hopen. We willen het docenten steeds makkelijker maken om per student maatwerk te bieden en om elke student te volgen in zijn of haar persoonlijke leerroute. Zoals we ook studenten direct inzicht willen geven in hun scores voor werkopdrachten; hun resultaten. Dit onmiddellijke inzicht motiveert hen, weten we uit onderzoek naar mbo-leerlingen.’

Sharona:
‘Baseren jullie je materiaal op onderzoek naar mbo-studenten?’

Hrach: ‘We houden daar altijd de belangrijkste onderzoeken voor in de gaten. Daarnaast peilen we ook zelf de behoefte en ervaringen van docenten en studenten. En we vragen degenen die onze methodes al gebruiken om feedback. Die feedback kunnen zij het hele jaar door aan ons accountmanagers doorgeven; wij spelen het dan weer door aan de ontwikkelaars van lesmateriaal. Ook voor vragen staan we altijd klaar. Bovendien hebben we één à twee keer per jaar een evaluatiegesprek op elke opleiding. We willen ons materiaal steeds blijven verbeteren, zodat we altijd de best mogelijke leeroplossingen kunnen aanbieden.’

Sharona: ‘Wat is dan een recente verbetering op basis van feedback?’

Hrach:
‘De voorleesfunctie die je noemde, bijvoorbeeld. Of de koppeling van eDition aan Microsoft Teams. En dat je in de elektronische leeromgeving van je school hyperlinkjes kunt maken naar eDition, waardoor jouw student met één klik uitkomt bij de juiste opdracht of theorie. Er staan ook nieuwe aanpassingen op stapel; er is heel veel mogelijk en we innoveren constant, gericht op de wensen van scholen. Zo creëren we nu de mogelijkheid om niet alleen per vak een digitale groep aan te maken, maar ook per opleiding. Bovendien stellen we scholen straks in staat om per periode een eigen arrangement samen te stellen – dus online theorie en werkopdrachten naar keuze, in de volgorde die een opleiding wil. Scholen houden van die flexibiliteit. En wij maken graag waar scholen van houden.’

Ontvang automatisch een berichtje als er nieuwe blogs of lesbrieven online staan!

Aanmelden voor de nieuwsbrief

Altijd als eerste de nieuwste in je inbox?