De interpersoonlijke competentie
Begin het schooljaar met een goede sfeer in de klas
Blogserie SBL-competenties: de interpersoonlijke competentie
Elke les zet je de toon. Zeker aan het begin van het schooljaar: dit is je kans om een goede sfeer te creëren. Hoe je voor een positieve sfeer zorgt, hoort bij de interpersoonlijke competentie. Dit is één van de zeven SBL-competenties waar je als docent aan moet voldoen. In deze blog lees je wat deze competentie inhoudt en hoe je je vaardigheid vernieuwt. Start dit schooljaar vol energie: geef een frisse impuls aan je SBL-competenties! In onze blogserie vind je tips om direct toe te passen in je klaslokaal.
Hoe voldoe ik aan de SBL-competenties?
De interpersoonlijke competentie is de eerste van zeven SBL-competenties die zijn geformuleerd door Stichting Beroepskwaliteit Leraren (SBL). Met deze competenties toont een school aan dat ze voldoet aan de wettelijke bekwaamheid waarop de Inspectie van het Onderwijs toezicht houdt. Ben je benieuwd of je voldoet aan de zeven competenties? In deze blogserie behandelen we ze één voor één.
Interpersoonlijke competentie
Ben je interpersoonlijk competent, dan geef je goed leiding en creëer je in jouw lokaal een fijne sfeer waarin leerlingen zich op hun gemak voelen en samenwerken. Leerlingen communiceren open en leren zelfstandig. Er is balans tussen leiden en begeleiden, sturen en volgen, confronteren en verzoenen én corrigeren en stimuleren. Klinkt dit als een utopie? Met onderstaande checklist wordt het realiteit.
1. Houd je ogen en oren open
Wat gebeurt er in de groep? Neem de tijd om te luisteren en te reageren. Vraag naar de bijzondere reis die een leerling deze zomer maakte of reageer als er iets in de groep wordt gezegd wat je opvalt.
2. Zorg voor een veilige omgeving
Stimuleer gewenst gedrag en corrigeer ongewenst gedag. Dit heeft ook invloed op de sfeer: laat iedereen in hun waarde en beloon wederzijds respect.
3. Creëer een fijne sfeer
Je bepaalt de sfeer, maar niet alleen. Maak de groep medeverantwoordelijk, door bijvoorbeeld positief te reageren op initiatieven.
4. Werk samen
Sta open voor vragen en doe er iets mee. Zo stimuleer je de samenwerking met jou en tussen leerlingen onderling.
5. Wees empathisch
Bekijk de wereld eens vanuit het perspectief van je leerlingen. Dit helpt je hun behoeften te begrijpen én je aan te passen aan hun leefwereld.
6. Sla bruggen
De belangrijkste vraag sinds onze peutertijd is: waarom? Maak duidelijk waarom de lesstof interessant en belangrijk is voor later en koppel het aan de praktijk.
7. Observeer
Wees je bewust van het gedrag en de communicatiepatronen van de groep en hoe de sociale verhoudingen liggen. Eventueel verbeter je een en ander.
8. Gebruik theorie
Raak geïnspireerd door methodiek. Gebruik relevante theorie om te beslissen hoe je jouw groep het beste begeleidt en hoe juist niet.
Elke dag opnieuw krijg je de kans om de interpersoonlijke competentie toe te passen. Help leerlingen het maximale uit zichzelf te halen: goed leidinggeven zorgt voor de beste leeromgeving.
Bronnen Voor deze blog is gebruikgemaakt van SBL-competenties zoals omschreven bij Rijksoverheid en Wij-leren, kennisplatform voor het onderwijs.
Over ThiemeMeulenhoff
ThiemeMeulenhoff is een van de grootste educatieve uitgeverijen van Nederland. In ruim 230 jaar heeft ThiemeMeulenhoff zich ontwikkeld van educatieve uitgeverij tot ontwerper van onderwijsleerprocessen. We ontwikkelen leermiddelen voor het primair onderwijs, voortgezet onderwijs, beroepsonderwijs & volwasseneneducatie en hoger onderwijs. Hierbij baseren we ons op effectieve leerstrategieën en werken we nauw samen met auteurs, docenten en specialisten uit de praktijk. Zodat we samen het leren kunnen vernieuwen.