FAQ voortgezet onderwijs
eDition
Hoe moet ik inloggen en mijn licentie activeren?
Ga naar je ELO en klik op de link naar je lesmateriaal. Als je je e-mailadres moet invullen, adviseren we je het e-mailadres van school te gebruiken.
Werken jullie niet met een ELO? Volg dan de stappen hieronder.
Werkt de link in de ELO niet? Vraag dan de ICT-coördinator om hulp
Inloggen zonder ELO
- Ga naar mijn.thiememeulenhoff.nl
- Doorloop de inlogprocedure - Let op: werk altijd met één en hetzelfde e-mailadres. We adviseren je het e-mailadres van school te gebruiken.
- Klik in het licentieoverzicht op activeringscode inwisselen
- Vul jouw activeringscode in en klik op inwisselen
Sommige scholen loggen in via Entree. Lees hier hoe het inloggen via Entree werkt.
Hoe kunnen mijn leerlingen inloggen?
Werkt jouw school niet met een ELO? Dan moeten de leerlingen ook een activeringscode krijgen en inloggen via mijn.thiememeulenhoff.nl of via Entree.
Is het niet duidelijk hoe je leerlingen kunnen inloggen of werkt het inloggen niet? Vraag dan de ICT-coördinator van jouw school om hulp.
Mijn leerling kan niet inloggen
Hoe kan ik mijn leerlingen volgen?
- Maak onder 'Groepenbeheer' je eigen groep aan. Dit kan alleen als je docent bent.
- Geef je leerlingen de groepscode.
- Laat je leerlingen klikken op hun naam, rechtsboven op de pagina.
- Laat je leerlingen de groepscode invoeren in het invulveld.
- Als je leerlingen de groepscode hebben ingevoerd, verschijnen ze automatisch in de groep die je hebt aangemaakt.
- Nu kun je per groep en per leerling de voortgang en scores zien.
Hoe maak ik een groep aan?
- Selecteer op de docent Startpagina het leerjaar en niveau waarvoor je een groep wilt aanmaken.
- Klik daarna op 'Naar de leeromgeving eDition'.
- Klik in eDition op 'Beheer' en vervolgens op 'Groepenbeheer'.
- Klik op voeg een groep toe, voer de gewenste groepsnaam, het onderwijsniveau, het leerjaar en het schooljaar in en controleer de gewenste actieve periode. Klik op 'Toevoegen'.
- Ga in de groepenlijst naar de zojuist aangemaakte groep en deel de groepscode met de leerlingen. Laat leerlingen zichzelf toevoegen aan de groep door de code in te voeren via 'Groepscode invoeren'. Leerlingen vinden dit invulveld door te klikken op hun naam rechtsboven op de pagina. Ook andere docenten kunnen zich met deze groepscode aan de groep koppelen zodat ook zij de leerlingen kunnen volgen.
De groepen die ik heb aangemaakt zijn verdwenen
Oorzaak 1: Je werkt met een tweede account.
Oplossing: Laten ontdubbelen via de klantenservice en/of je oorspronkelijke account gebruiken (i.v.m. ELO).
Oorzaak 2: Je hebt groepen aangemaakt op verkeerde BRIN.
Oplossing: Maak opnieuw groepen aan op juiste BRIN.
Oorzaak 3: Je hebt groepen aangemaakt op het verkeerde niveau en/of leerjaar.
Oplossing: Maak de groepen opnieuw aan op het juiste niveau en/of leerjaar.
Ik zie geen groepsresultaten in het overzicht
Dit kan meerdere oorzaken hebben:
Oorzaak 1: Je hebt het verkeerde niveau en/of leerjaar geselecteerd.
Oplossing: Selecteer het juiste niveau en leerjaar linksboven in het scherm.
Oorzaak 2: Je hebt nog geen groep aangemaakt.
Oplossing: Maak een groep aan onder 'Groepenbeheer' en deel de groepscode met je leerlingen.
Oorzaak 3: Het niveau en leerjaar van de licentie van de leerlingen komt niet overeen met het leerjaar en niveau van de aangemaakte groep. Je kunt de leerlingen dan wel zien, maar niet hun resultaten. Voorbeeld: een leerling heeft een 1-vwo licentie maar de docent heeft de groep aangemaakt in niveau 1-vmbo-bk.
Oplossing: Maak de groep opnieuw aan in de stream (jaar en niveau) van 1-vwo en laat de leerlingen zich opnieuw aan de groep koppelen door middel van de groepscode.
Oorzaak 4: De leerling heeft de vraag niet afgerond.
Oplossing: Resultaten zijn pas zichtbaar (in het overzicht) voor de docent en de leerling indien:
- bij 1e poging alles 100% goed is (en vraag is afgerond)
- na 2e poging de leerling op "toon antwoorden" (en antwoorden worden bevestigd/vastgelegd) klikt OF
- na 3e poging dit doet en antwoorden toont.
Wanneer de leerling na de eerste poging (bij niet 100% goed) naar de volgende of vorige vraag gaat, dan is de vraag/opdracht niet volledig afgerond. Daardoor is het resultaat niet zichtbaar in het overzicht.
Hoe kan coördinator/collega toegang krijgen tot alle groepen of meerdere groepen?
Hoe kan ik een leerling of groep op een ander niveau laten werken?
De groepscode werkt niet
Dit kan meerdere oorzaken hebben:
Oorzaak 1: Typefout in groepscode.
Oplossing: Vraag/deel opnieuw de groepscode.
Oorzaak 2: De docent heeft een groep aangemaakt op een andere schoollocatie dan de locatie van de leerlingen.
Oplossing: De docent zet het schoolprofiel in zijn ThiemeMeulenhoff account op de locatie van de leerlingen, maakt groep opnieuw aan en verstrekt de groepscode aan de leerlingen.
Oorzaak 3: De groep is opgeheven.
Oplossing: Vraag/deel de groepscode van de juiste groep.
Hoe voegt een leerling zichzelf toe aan een groep?
Kan een leerling zichzelf toevoegen aan meerdere groepen?
Ik zie een leerling niet terug in de groep
Dit kan verschillende oorzaken hebben:
Oorzaak 1: De leerling heeft de groepscode nog niet ingevuld.
Oplossing: Laat de leerling de groepscode invoeren onder 'Groepscode invoeren'.
Oorzaak 2: De leerling heeft de groepscode van andere groep gebruikt.
Oplossing: Deel de juiste groepscode met de leerling en laat deze code invoeren onder 'Groepscode invoeren'.
Oorzaak 3: Je hebt een groep geselecteerd waar de leerling niet in zit (de resultaten).
Oplossing: Selecteer de juiste groep(en).
Oorzaak 4: De leerling werkt met een ander account.
Oplossing: Laat de leerling met het juiste account werken (laten ontdubbelen via de klantenservice van ThiemeMeulenhoff).
Kan ik de leerlingen op alfabetische volgorde zetten in het groepsoverzicht?
Dit gaat automatisch. Gebeurt dit niet dan heeft dat waarschijnlijk te maken vanuit de ELO met een tussenvoegsel die op de verkeerde plek staat.
Hoe zet ik opdrachten aan/uit?
- Klik op 'Resultaten' en vervolgens op 'Leerling', hoofdstuk en paragraaf.
- Klik op 'Opdrachten beheren' en vervolgens op 'Opdrachten aan-/uitzetten'.
- In de rij achter het woord gemiddelde selecteer je de vraag die de leerlingen niet hoeven te maken. Je kunt daarbij eventueel bij een bepaalde leerling een vraag deselecteren zodat deze wel gemaakt moet worden.
- Klik op 'Aanpassingen bewaren'.
Mijn leerling ziet een aantal vragen/opdrachten niet
Dit kan meerdere oorzaken hebben.
Oorzaak 1: Je hebt de vragen/opdrachten uitgezet.
Oplossing: Zet de vragen/opdrachten weer aan als de leerling ze wel moet maken.
Oorzaak 2: ThiemeMeulenhoff heeft nieuwe content geplaatst of herzien.
Oplossing: Laat je leerling de (ver)nieuw(d)e vragen/opdrachten maken.
Hoe kan ik als docent antwoorden wissen?
Er zijn meerdere oplossingen mogelijk:
Oplossing 1:
- Je klikt op 'Resultaten' en vervolgens op 'Leerling', hoofdstuk en paragraaf.
- Klik rechtsboven op 'Hoofdstukken beheren' en dan op 'Resultaten wissen'.
- In de rij achter het woord gemiddelde selecteer je de vraag die bij alle leerlingen gewist moet worden. Je kunt daarbij eventueel bij een bepaalde leerling een vraag deselecteren zodat deze niet gewist wordt.
- Klik op 'Wis geselecteerde resultaten'.
Oplossing 2:
- Je klikt op 'Resultaten' en vervolgens op 'Leerling', hoofdstuk en paragraaf.
- Klik op het betreffende vraagnummer bij de betreffende leerling.
- Klik op 'Resultaat wissen'.
Enkele resultaten van de leerlingen zijn verdwenen
Dit kan meerdere oorzaken hebben:
Oorzaak 1: De leerling werkt met een tweede account.
Oplossing: Laat de leerling het juiste /oorspronkelijke account gebruiken en laat de accounts ontdubbelen (via de klantenservice van ThiemeMeulenhoff).
Oorzaak 2: Je hebt het antwoord bij de opdracht(en) gewist.
Oplossing: Laat de leerling de vraag/opdracht opnieuw maken.
Oorzaak 3: ThiemeMeulenhoff heeft nieuwe content geplaatst of herzien.
Oplossing: Laat de leerling de (ver)nieuw(d)e vraag/opdracht maken.
Wat zijn de systeemeisen voor de applicaties van ThiemeMeulenhoff?
Ik werk op een gedeelde (school)computer, hoe zorg ik dat anderen geen toegang tot mijn lesmateriaal hebben
Zorg ervoor dat je altijd een eigen Windows-, Apple-, of Chromebook-account hebt. Aan dit persoonlijke account zijn je persoonlijke instellingen, je eigen lesmateriaal en je resultaten gekoppeld. Met een eigen account, kun je op een gedeelde computer werken zonder dat anderen bij jouw lesmateriaal komen.
Mijn leerlingen hebben broers/zussen die thuis op dezelfde computer werken. Kan dat?
Ja dat kan, als een leerling een eigen Windows-, Apple-, of Chromebook-account heeft. Aan dit persoonlijke account zijn persoonlijke instellingen, eigen lesmateriaal en resultaten gekoppeld. Als broers of zussen ook een eigen account hebben, kunnen ze op dezelfde computer werken en allebei met hun eigen lesmateriaal werken.
Als je leerling geen eigen account kan of mag maken dan kan hij het volgende proberen:
-
Verwijder cookies volgens dit stappenplan
-
Werk in privémodus of in een incognitovenster volgens dit stappenplan
-
Werk in een andere browser (bijv. Chrome, Safari, Edge of Firefox)
Dit is wel een stuk lastiger want je moet dit elke opnieuw doen als je naar je lesmateriaal toe wilt. Een eigen account is dus echt aan te raden.
Mijn leerlingen werken op een gezamenlijke iPad. Kan dat?
- Open Instellingen en ga naar Safari.
- Scroll naar beneden en tik op Geavanceerd
- Tik op Websitedata; het kan even duren voordat deze lijst met websites is opgehaald
- Selecteer in de lijst met websites ‘Toegang.org’ en veeg naar links om deze cookie te verwijderen
Licenties algemeen
Ik heb geen activeringscode gehad
Activeringscodes worden door de docent/school op de boekenlijst gezet. Je ontvangt de activeringscode vervolgens automatisch als je inlogt via de ELO op school of via het digitale portaal van de schoolboekhandel.
Vraag op school na hoe het met de activeringscodes geregeld is. Indien school niet voorziet in activeringscodes kun je ze altijd zelf aanschaffen via de schoolleverancier.
Heb je nog vragen?
Heb je meer informatie nodig of heb je nog andere vragen? Aarzel niet en neem contact op met onze klantenservice via: 033 - 448 3600. Klantenservice is bereikbaar van maandag t/m vrijdag van 8.00 uur tot 17.00 uur.Je kunt je vraag ook stellen via het contactformulier.
Welke cookies?
ThiemeMeulenhoff gebruikt cookies om ervoor te zorgen dat de website zo goed mogelijk werkt. Wil je meer weten over cookies of wil je de cookie-instellingen voor deze website aanpassen? Selecteer dan hieronder je voorkeur of klik op meer informatie